Retail revolutie

De wereld veranderd, we digitaliseren steeds meer en de grens tussen online en offline vervaagt steeds meer. Mensen hebben tegenwoordig een computer in hun broekzak en zijn vaak beter ingelicht over producten als vroeger. Het is eigenlijk simpele evolutie, klassieke retailbedrijven die zich niet aanpassen vallen om (sterven uit). Omdat alles ook online vanuit de luie stoel te kopen valt moeten winkels vooral inspelen op meer beleving en tastbaarheid. Winkelketens die te veel zijn blijven hangen in het klassieke denken gaan failliet, denk maar aan Blokker of V en D. Crumbbase heeft een goed hart en ondersteund retailbedrijven om aan de hand van digitale toepassingen te innoveren.

Een groot concurrentie voordeel van online winkels tegenover fysieke winkels is toch wel dat alles wordt vastgelegd en geanalyseerd. In 2005 nam Google Urichin on demand over. Dit was een software bedrijf wat zich had gespecialiseerd in het ontwikkelen van analyse software. Google publiceerde in hetzelfde jaar nog het ontwikkelde programma van Urchin onder de naam Google Analytics. Google maakte het programma gratis beschikbaar, waardoor in een keer iedereen toegang had tot gegevens over zijn of haar website. Met Google Analytics word duidelijk hoeveel bezoekers er op een site komen, waar ze vandaan komen, hoe ze door de site heengaan en wanneer ze de site weer verlaten. Zwakke en sterke punten van een website komen met dit programma snel en gemakkelijk naar voren, zodat men kan bijsturen en de website optimaal kan aanpassen naar de wensen en behoeftes van zijn of haar klanten.

Om de kansen eerlijker te verdelen en fysieke winkels te steunen in de hevige concurrentie strijd heeft Crumbbase Retail Analytics ontworpen. Aan de hand van WiFi singalen uit een smartphone en resultaten uit de kassa kan men een goed inzicht krijgen in de volgende punten:

  • Hoeveel bezoekers komen er in uw winkel, of lopen er langs
  • Hoe duurt een gemiddeld bezoek
  • Hoe vaak komen klanten terug
  • Hoeveel bezoekers doen daadwerkelijk een aankoop

Natuurlijk is het andere voordeel dat klanten persoonlijke aanbiedingen kunnen ontvangen. Als een klant bijvoorbeeld een kwartier lang bij de bloemenafdeling staat zou een aanbieding hem misschien tot aankoop kunnen verleiden.

http://www.crumbbase.nl/