Waarom Havaianas zo populair zijn

Mijnwereldverhaal

Het is een van de eenvoudigste schoenen op de planeet: een stuk plastic, ongeveer de omtrek van je voet, met een ruw bandje dat de zool tegen je tenen houdt.

Toch bracht het Braziliaanse merk Havaianas de nederige flip-flop naar nieuwe hoogten. Het bedrijf achter hen werd eerder deze week verkocht voor $1bn (£780m). Met de verkoop van ongeveer 200 miljoen paar per jaar had het een nationaal en internationaal fenomeen opgeleverd.

In het hele land zijn er hele winkels die aan hen gewijd zijn. Rijen en rijen, in alle kleuren en stijlen. Er zijn strappy exemplaren, glanzende exemplaren, exemplaren in de kleur van je favoriete voetbalteam, exemplaren met enorme platformwiggen.

De kleurrijke rubberen schoenen zijn synoniem geworden voor Brazilië. Velen dragen een klein Braziliaans vlaggetje aan hun riem. “Havaianas belichaamt Brazilië’s leuke, levendige & spontane manier van leven”, zegt het Twitter-account van het bedrijf. En het is deze sterke identiteit die het bedrijf heeft geholpen om zich staande te houden, tegen goedkope versies van wat een makkelijk te reproduceren ontwerp is.

In het buitenland zijn ze ook een hit gebleken, en verkopen ze vaak tegen sterk opgeblazen prijzen: Een paar ingelegd met Swarovski-kristallen verkoopt momenteel voor bijna $100 (£80) bij Saks Fifth Avenue in New York. Ze worden over de hele wereld verkocht, van het Verenigd Koninkrijk tot Australië.

Het succes is een duidelijk teken dat de status van de schoen volledig is omgedraaid, vanaf het begin van de jaren zestig als een puur functioneel, arbeidersschoeisel.

In die tijd werden ze slechts in één blauw-wit ontwerp gemaakt, gedragen door arbeiders in het hele land en verkocht door reizende verkopers achterin de busjes.

Het bedrijf beweert dat de eerste variant per ongeluk gebeurde in 1969, toen een partij groen werd en een verrassingshit werd.

En dat is volgens lokale experts het geheim van hun succes: ze namen een eenvoudig ontwerp en begonnen te experimenteren.